Jak zgłaszać błędy na stronie internetowej osobom ją obsługującym?

Jak zgłaszać błędy na stronie internetowej osobom ją obsługującym?

Nie ma niezawodnych stron internetowych. Serwisy są projektowane i zarządzane przez doświadczonych programistów, ale informatyk też człowiek – popełnia błędy jak każdy. Jeśli zauważyłeś niedopatrzenie na stronie www, zgłoś je administratorowi. Podpowiadamy, jak zrobić to poprawnie i skutecznie.

Dlaczego warto zgłaszać błędy na stronie internetowej?

Wielu z nas nie decyduje się w ogóle na podjęcie takiej inicjatywy. Często się zdarza, że widzimy mankamenty w działaniu strony, ale nie są one na tyle istotne, by skłonić nas do kontaktu z obsługą. Dopiero kiedy usterka jest poważną przeszkodą na drodze do celu, korzystamy z tego rozwiązania. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że jeżeli na witrynie widnieje opcja zgłaszania błędów, to nie znalazła się tam bez przyczyny. Administratorom serwisu przeważnie bardzo zależy na tym, by ich produkt jak najlepiej spełniał swoje zadania, służył ludziom, rozwijał się i tym samym przynosił zyski – zarówno użytkownikom, jak i twórcom. A to oznacza, że obsługa potrzebuje informacji nie tylko na temat rażących wad, ale także wszelkich słabych punktów, które mogą wpływać na wydajność i funkcjonalność strony. Zgłaszając jakiś kłopot, przyczyniasz się do tego, że dany serwis staje się bardziej użyteczny.

 

Poprawne zgłaszanie błędów – 3 wskazówki

Nie wystarczy jednak prosty sygnał – to powinna być jednoznaczna, wyczerpująca wiadomość na temat konkretnego błędu. W przeciwnym razie programista nie zrozumie, co ma na myśli użytkownik, i nie będzie w stanie zareagować. Poniższe wskazówki ułatwią komunikację i przyspieszą rozwiązanie:

- Wyraźnie zarysuj problem. Już na wstępie zaznacz, czego dotyczy sprawa. Możesz napisać o tym w tytule wiadomości, ale unikaj zbyt ogólnych sformułowań. „Newsletter nie działa” niewiele mówi o kłopocie, sprecyzuj informację.

- Czas i miejsce akcji. Musisz przedstawić obsłudze środowisko testowe (przeglądarka, system operacyjny, dane techniczne sprzętu komputerowego)

- Co zrobiłeś? Co się stało? Co powinno się stać? Odpowiedz na te trzy pytania w sposób jak najbardziej przejrzysty i szczegółowy, nie pozostawiaj niczego w sferze domysłów. Spróbuj też udokumentować działanie, na przykład dodając do wiadomości zrzuty ekranu.

 

Jak skontaktować się z obsługą strony internetowej?

W większości przypadków na stronie internetowej znajdziesz sekcję oznaczoną jako infolinia, kontakt z administratorem, zgłaszanie błędów etc. Jest to najszybsza i najbardziej naturalna droga komunikacji, zwykle też preferowana przez obsługę serwisu. Jeśli jednak taka opcja nie jest dostępna, możesz skorzystać z tzw. bugtrackera, czyli środowiska specjalnie przeznaczonego do informowania o usterkach na stronie internetowej. Do najpopularniejszych narzędzi tego typu należą Bugzilla, Mantis Bug Tracker i Redmine. Warto je przetestować, pomagają one bowiem sformułować efektywny komunikat. Kolejną możliwością jest zwrócenie się do wsparcia IT – więcej o tej usłudze przeczytasz na https://smartbees.pl/uslugi/wsparcie-it.

Powyżej omówione sprawy praktyczne to podstawa w zgłaszaniu błędów, jednak nie mniej ważna jest forma grzecznościowa wiadomości. Pewien poziom kultury obowiązuje we wszelkiego rodzaju komunikacji, dlatego dobrze jest zadbać o uprzejmy ton i konwenans, zwłaszcza jeśli kontakt odbywa się drogą mailową. Tym bardziej nie należy przelewać na administratora swojej frustracji i krytykować jego pracy, gdyż nie sprzyja to poprawie sytuacji, a jest zwyczajnie nie na miejscu.



comments powered by Disqus