CRM - rozwiązanie w chmurze, własne, a może open source?

CRM - rozwiązanie w chmurze, własne, a może open source?

Zadaniem aplikacji internetowych jest wspomaganie działania biznesu internetowego. Specjalne oprogramowanie usprawnia kontakt między pracownikami, komunikację z klientem oraz realizację procesów biznesowych. W poniższym artykule podpowiadamy, jakie rozwiązanie powinno się wybrać.

Czym jest CRM?

CRM jest skrótem od angielskiego wyrażenia Customer Relationship Management. Tłumacząc ten zwrot na język polski, dowiemy się, czym jest to narzędzie. CRM służy do zarządzania relacjami z klientem. Za główne cele tego oprogramowania uważa się zdobycie klienta oraz rozwinięcie współpracy z nim, a następnie zatrzymanie go przy sobie. CRM nie jest tylko i wyłącznie narzędziem. To także strategia biznesowa. Już na samym początku pracy z CRM-em zdajemy sobie sprawę ze skuteczności tego narzędzia. Jednak aby odnosić spore sukcesy dzięki temu oprogramowaniu, musimy zdać sobie sprawę z tego, że to właśnie klient jest najważniejszy, i to od niego zależy sukces naszej firmy. Idąc tym tokiem myślenia, zajdziemy bardzo daleko przy pomocy CRM, który usprawni oraz polepszy nasze relacje z klientem.

CRM składa się z wielu obiektów, z których większość odpowiedzialna jest za opisywanie współpracy z klientem. Mniejsza część wspomnianych obiektów służy do wsparcia wewnętrznego w biznesie.

Karty, czyli obiekty, mogą być dowolnie modyfikowane i opisywane przez sprzedawcę. To tak naprawdę od niego zależy, co znajdzie się w systemie i co przyniesie mu najwięcej korzyści.

 

Najważniejsze obiekty, które zawarte są w systemie CRM:

Działania – obiekt, w którym zapisuje się wszystkie odbyte oraz zaplanowane spotkania, e-maile, telefony i zadania, które związane są z konkretnym klientem;

Konta – baza, w której zawarte są informacje o wszystkich klientach, czyli nazwa firmy, NIP, kontakt, telefon, adres, imię i nazwisko opiekuna oraz własne uwagi;

Potencjalni Klienci – w tej zakładce gromadzimy podobne dane jak w przypadku bazy Konta, z tą różnicą, że tutaj znajdują się firmy, z którymi nie podpisaliśmy jeszcze umowy biznesowej, i które nie są naszymi klientami, lecz bardzo prawdopodobne jest to, że niedługo się nimi staną;

Kontrakt – w tym dziale zawarta jest cała historia współpracy z poszczególnymi klientami;

Konkurenci – przy prowadzeniu własnego biznesu niezwykle ważne jest to, by na bieżąco monitorować działania konkurencji: z kim dana firma współpracuje oraz co robi, by zwiększyć swoje zyski. Dzięki temu będziemy w stanie dokładniej określić swoją strategię biznesową.

 

CRM – które rozwiązanie wybrać?

Wiemy już, jak bardzo ważne jest utrzymywanie dobrych relacji z klientem. Pora więc wybrać rozwiązanie, dzięki któremu wdrożymy CRM do swojej firmy. Do wyboru mamy 3 opcje. chmura, własny serwer albo open source.

Zacznijmy od pierwszego rozwiązania, czyli od umieszczenia danych w wirtualnej chmurze. Najczęściej spotykaną formą dostarczania oprogramowania w chmurze jest SaaS. Skrót ten oznacza Software as a Service, czyli oprogramowanie w formie usługi. Wszystkie dane udostępniane są więc internetowemu serwerowi. Oznacza to, że dostęp do bazy mamy dosłownie z każdego miejsca na świecie, jeżeli mamy dostęp do internetu. Jest to z pewnością ogromna zaleta chmury.

Wadą tego rozwiązania jest to, że wszystkie nasze dane mogą paść ofiarą tak zwanego cyber-ataku. Niestety ataki hakerskie są dość często spotykane, szczególnie w dużych firmach. Udostępniając dane w publicznej chmurze, jesteśmy narażeni na właśnie taki atak.

Darmowe systemy CRM najczęściej oparte są na licencji open source. Umożliwia ona modyfikowanie aplikacji tak, by dostosować ją do własnych, indywidualnych potrzeb. Zaletą CRM-ów opartych na otwartym środowisku programistycznym jest to, że właściciel sklepu może bez ograniczeń edytować system i dopasować go tak, by przynosił on jak najlepsze efekty.

Własny CRM to inna liga. To rozwiązanie przeznaczone dla osób, które posiadają doskonałe umiejętności programistyczne i wiedzą, jak zbudować system zarządzania relacjami od samych podstaw. Od początku należy stworzyć bezpieczny, czytelny oraz działający system. Zaletą tego rozwiązania jest to, że mamy całkowitą kontrolę nad tym, co się znajdzie w naszym oprogramowaniu. Niestety wymaga to poświęcenia wielu godzin na naukę oraz pisania tysięcy linijek kodu. Nawet jeżeli czujemy się na siłach i wiemy, że dalibyśmy radę to zrobić, to i tak polecamy użycie CRM opartego na środowisku open source, dzięki któremu również będziemy mogli popisać się swoją wiedzą programistyczną.

 

Podsumowanie

CRM to system służący zarządzaniu relacjami z klientem. Dzięki temu kontakt z naszymi kontrahentami będzie na najwyższym poziomie, a co za tym idzie – wzrośnie nasza sprzedaż. W kwestii najlepszych rozwiązań pierwsze miejsce zajmują dwie opcje – chmura oraz open source. Własny CRM to długa, monotonna i bardzo ciężka praca. Wiele firm oferuje usługę wdrożenia oraz administracji CRM (dowiedz się więcej tutaj). 



comments powered by Disqus