Programy do prowadzenia sklepu - zalety specjalistycznych systemów CRM dla handu i gastronomii

Programy do prowadzenia sklepu - zalety specjalistycznych systemów CRM dla handu i gastronomii

Skrót CRM pochodzi z języka angielskiego od Customer Relationship Management tj. w wolnym tłumaczeniu Zarządzanie Relacjami z Klientem.

CRM został stworzony w jednym celu - uefektywnienia kontakt z klientem na płaszczyźnie klient - przedsiębiorstwo ulepszając je i maksymalizują zyski. Zebranie wszystkich informacji na temat klienta zwiększa nie tylko zyski ale i ułatwia kontakt z klientem.

System CRM zalety

Najważniejszym atutem jest ułatwienie rozpoznawania i spełnianie potrzeb klienta oraz szeroką możliwością odzyskiwania utraconych klientów dzięki posiadaniu informacji na ich temat można stworzyć odpowiednią dla danego klienta strategię odzyskując go oraz co równie ważne można sklasyfikować klientów według zysków i strat np. lojalni, zadłużeni czy utraceni dzięki czemu możemy w łatwy sposób skupić się na klientach przynoszących zyski i zastanowić się nad strategią odzyskiwania utraconych lub ustosunkowania się do potrzeb nowych. Wpływa również na motywację pracowników oraz efektywność ich pracy praca z tym oprogramowaniem jest łatwa, przyjemna i pozwala działać szybciej obniżając koszty obsługi klienta. Idąc tym tropem dochodzimy do kolejnej zalety tj. pomiar kosztów w wielu aspektach takich jak marketing czy sprzedaż dzięki czemu możemy w łatwy sposób zmniejszyć koszty na tym poziomie. Ponadto pozwala osiągnąć korzyści płynące z możliwości wdrożenia strategii cross- i up-selling.. Wiadomo większa sprzedaż oznacza większe zyski jednak bez obniżania kosztów nie da się osiągnąć efektywnych zarobków w żadnym przedsiębiorstwie nie ważne czy to handel czy gastronomia.


System CRM wady
 

Długo zastanawiałem się nad tym punktem myśląc co można w takim miejscu zamieścić biorąc pod uwagę zyski. Uważam, że największym minusem jest potrzeba zmiany w naszych przedsiębiorstwach i nie mówię tu o samym zakupie sprzętu tylko o fakcie, że wszyscy pracownicy muszą uczestniczyć w relacjach z konsumentem, marketingu czy nawet na poziomie sprzedaży. Jak widać minusów jest dużo mniej niż zalet jednak należy wziąć je pod uwagę zabierając się za modernizowanie przedsiębiorstwa (osobiście uważam, że bez tego z biegiem czasu nie można myśleć o efektywnym rozwoju działalności).
 

System CRM W handlu
 

Teraz może trochę przykładów i przemyśleń związanych z tym systemem wyobraźmy sobie, że prowadzimy duży supermarket w którym mamy po kilka rodzajów jednego produktu np. chleb zwykły i razowy. Skąd możemy wiedzieć ile mamy zamówić jakiego produktu jeżeli nie będziemy posiadali danych ile bochenków sprzedawanych jest w trakcie danego dnia tygodnia czy miesiąca mając takie dane możemy efektownie zarządzać zamówieniami przykładowego chleba by wiedzieć, że danego dnia jest zwiększone zapotrzebowanie na dany produkt jednocześnie nie zamawiając go za dużo by się nam nie zepsuł.
A teraz z innej strony przykładowo mamy klienta który po pewnym czasie przestaje u nas robić zakupy. Analizując częstotliwość oraz czas jego zakupów możemy zestawić go np. z promocjami i dowiemy się, że klient przychodził w najczęściej w czasie promocji na dany artykuł dzięki czemu będziemy wiedzieć co go interesuje i z jakimi produktami wyjść do tego konkretnego klienta by był zainteresowany.
 

System CRM w gastronomii
 

CRM to nie tylko system dla handlu, ponieważ sprawdza się równie dobrze w gastronomii. Jest to  wszechstronny program do prowadzenia sklepu i prowadząc przykładowo pizzerie z dowozem do klienta tworzymy sobie bazę danych i po pewnym czasie gdy klient zadzwoni możemy zestawić jego zamówienia dzięki czemu gdy ma problem możemy mu podpowiedzieć jego ulubiony składnik nad którym sam się nie zastanawiał i wierzcie mi drodzy czytelnicy, taki klient poczuje się wyjątkowo i będzie usatysfakcjonowany dzięki czemu zadzwoni po raz kolejny i będzie nas polecać dalej.

Podane przykłady z handlu i gastronomii są oczywiście moim wymysłem, ale zastanówcie się nad nimi i pomyślcie ile łatwiej będzie dla was prowadzić swoją działalność mając pod ręką CRM i zająć się efektywniejszą pracą.

Autorem artykułu jest Artur Nowak - specjalista ds. oprogramowania dla firm.



comments powered by Disqus