Czym są inteligentne okulary?

Czym są inteligentne okulary?

Kolejne po smartwatchach urządzenie z kategorii "wearables", czyli "ubieralnej elektroniki", jakoś nie ma szczęścia na rynku. Stojąca za ich projektem firma Google z początkiem stycznia wycofała z rynku dostępne modele.

Inteligentne okulary miały być w zamyśle zsynchronizowanym ze smartfonem urządzeniem, które, noszone jak tradycyjne okulary, ułatwiać miało dostęp do niezliczonej ilości mobilnych, wielofunkcyjnych aplikacji. Wielość zastosowań przyprawiała o zawrót głowy. Obsługiwane dotykową płytką i komendami głosowymi, wyposażone w kamerę, Wi-Fi i Bluetooth sprawiają wrażenie gadżetu rodem z futurystycznych filmów. Niezakłócający postrzegania obraz pojawia się w prawym górnym rogu pola widzenia użytkownika. Można wyświetlić na nim nawigację samochodową czy strony internetowe. Okularom można nakazać znaleźć coś szybko w sieci, zrobić zdjęcie lub film i przesłać je do serwisu społecznościowego, rozpoznać odtwarzany utwór muzyczny, sprawdzić wiadomości z poczty elektronicznej.

Oferowanymi przez nie możliwościami zainteresowała się medycyna w zakresie szkoleń podczas transmitowanych na żywo operacji. Również wojsko i policja dostrzegły w nich korzystny dla siebie potencjał w zakresie identyfikacji podejrzanych czy namierzaniu celów i przekazywaniu danych strategicznych z pola walki.

W pewnym sensie firma z Mountain View sama stała się odpowiedzialna za przeszkody, jakie stanęły przed próbami szerszego wdrożenia wynalazku. Brak odpowiedniej polityki informacyjnej spotkał się z zarzutami o możliwe naruszenie prywatności. Właściciele kin odmawiali wpuszczania na sale osób w inteligentnych okularach, podobnie niektóre restauracje. Pojawiły się głosy o możliwym rozproszeniu podczas komunikacji czy pracy, ostrzeżenia o bólach głowy czy problemach z akomodacją oka, zmuszonego do odbierania bodźców z dwóch płaszczyzn.

Zaprezentowane po raz pierwszy w kwietniu 2012 roku i wprowadzone do testów w 2013, po początkowej fazie entuzjazmu, spotykały się z coraz mniejszym zainteresowaniem. Mała ilość aplikacji, wysoka cena (ok. 1500$), ograniczony dostęp - wszystko to spowodowało, że już w styczniu 2015 roku Google Glass zostały wycofane ze sprzedaży. Według zapowiedzi firmy projekt ma zostać opracowywany od podstaw, ale data jego "ponownej" premiery nie jest znana.

Tymczasem konkurencja nie śpi. Windows zaprezentowało swoje HoloLens, Samsung i Sony intensywnie pracują nad własnymi projektami, na rynku można kupić chińskiego "klona", czyli BurstVision. Czas pokaże, czy tym razem zapotrzebowanie rynku sprosta dostępnym możliwościom technologicznym.



comments powered by Disqus